Tämän päivän ajatuksia maailman menosta
Eilen apteekissa käydessäni jono oli pitkä, ajattelin sitten lukea odotellessani iltalehden sivuja. Vähän ajan päästä törmäsin uutiseen jossa 13 vuotias oli kuollut. Aloin lukea artikkelia, silmät kostuivat, ahdistus, epätoivo, ärsytys ja toivo elämän muuttumisesta paremmaksi velloivat sisälläni. Tämä on epäreilua! Niin epäreilua! Kunpa voisi palata ajassa taaksepäin ja estää kaikki tapahtunut paha.

Miksi ihmiset voivat niin pahoin? Miksi ihmiset purkavat pahaa oloaan toisiin? Miksi ihmiset eivät voi suvaita eroavaisuuksia? Miksi elämä on niin tuskallista, että jopa hyvin nuoret riistävät oman henkensä? Miksi mielenterveyden palveluihin on niin tuskallisen pitkät jonot? Miksi kukaan ei halua tehdä asialle mitään? Kuinka pahaksi tämän maailman on mentävä, ennen kuin uskotaan, että ihmiset tarvitsevat enemmän tukea ja apua? Samalla kuitenkin hallitus huonontaa sosiaali- ja
terveydenhuollon palveluita. Mitä siitä seuraa? He jotka tarvitsisivat kipeästi apua, eivät pääse hoidon piiriin tarpeeksi nopeasti. Jonot kasvavat entisestään. Huono olo leviää ja elämä tuntuu roikkuvan hiuskarvan varassa joka ikinen päivä. Rahat eivät välttämättä yksinkertaisesti vain riitä yksityisen lääkärin palveluihin, vaikka kuinka haluaisi auttaa. Mistä saada rahaa lisää? Palkka riittää juuri ja juuri pakollisen elämisen kuluihin, mutta mitään ylimääräisiä kuluja se ei salli. Säästämään
ei pysty. Ja jos pystyykin, niin yhtäkkinen ylimääräinen kululisä tai hintojen nousu vie senkin pienen säästön tai tilin miinuksille. Samalla ruokajonoissa jonottaa muutama ahne ihminen, joilla ei ole edes tarvetta avulle, mutta kun ilmaiseksi saa, eik' tarvitse kuluttaa omia rahoja. Toisten ihmisten julmuus ja itsekkyys ovat aivan käsittämättömiä.
En tykkää lukea uutisia, vaikka niitä luenkin aina silloin tällöin. Joka kerta saa lukea ikäviä uutisia. Onhan se hyvä tietää mitä maailmassa tapahtuu, mutta ikävien uutisten lukeminen alkaa ahdistaa toden teolla. En tahtoisi lukea yhtäkään ikävää uutista. Mutta silti niitä tulee luettua. Toisaalta se auttaa ymmärtämään, kuinka pahassa jamassa osa meidän maamme lapsista, nuorista ja aikuisista on. Kunpa heitä kaikkia voisi auttaa ja tukea voimaan paremmin.
Tunnetaito- ja jämäkkyysopinnot osaksi koulunkäyntiä
Koulu on lapsen ja nuoren työtä. Koulussa vietetään todella suuri aika lapsuudesta ja nuoruudesta. Peruskoulusta päästyä pitää miettiä ammatinvalintaa ja kouluttautumista siihen. Lapsuus ja nuoruus on aikaa, jolloin meidän kaikkien ihmisten identiteetti ja sosiaaliset taidot kehittyvät ja vahvistuvat, tai heikkenevät riippuen siitä millaisia kokemuksia kohtaamme elämämme aikana. Erilaiset vastoinkäymiset, kokemukset kaltoinkohtelusta ja traumat vaikeuttavat elämäämme ja
tuovat mukanaan erilaisia ongelmia, jotka vahingoittavat meidän sisintämme. Voisiko jonkinlaista apua saada tai löytää ratkaisuja tunnetaitojen ja jämäkkyystaitojen opettelemisesta? Miksei terveystiedon tuntien lisäksi voisi ottaa opintoihin mukaan tunne- ja jämäkkyysopintoja? Niistä varmasti olisi valtavasti apua, sillä yksinään vanhemmat tai muut
huoltajat eivät pysty tai välttämättä edes kykene näitä opettamaan omille lapsilleen tarpeeksi. Koulumaailmassa lapset ja nuoret ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja erilaisia vuorovaikutustilanteita tapahtuu jatkuvasti. Toki tunnetaitojen ja jämäkkyystaitojen omaksuminen on kiinni myös omasta persoonallisuudesta ja temperamentista. Toiset ovat syntymästään alkaen empaattisempia kuin toiset. Myös erilaiset neurologiset häiriöt vaikeuttavat tunteiden ilmaisua sekä ymmärtämistä.
Mikä on jämäkkyys
Jämäkkyys tarkoittaa kykyä pitää huolta omista oikeuksista ja rajoista toisia ihmisiä loukkaamatta.
Jämäkkyys on, että:
- osaat arvostaa itseäsi ja toisia ihmisiä
- uskallat sanoa ääneen oman mielipiteesi asioihin asiallisesti, vaikka et olisikaan samaa mieltä kuin toiset
- osaat ilmaista tunteesi avoimesti niin että vahvistavat ihmissuhteitasi ja et loukkaa tai vahingoita toisia
- uskallat seisoa sanojesi ja arvojesi takana
- uskallat lähestyä vieraita tai puolituttuja ihmisiä
- osaat ja uskallat aloittaa ja lopettaa keskusteluja
- Uskallat sanoa EI, vaikka toiset ehkä loukkaantuvat tai suuttuvat sen vuoksi
- uskallat suojella omia ja läheistesi oikeuksia
- Osaat ottaa ylpeänä vastaan kehuja ja kannustusta, ilman että ajattelet tai luulet toiste ajattelevan sinun olevan itserakas
- osaat ja uskallat kantaa vastuun omasta käyttäytymisestäsi ja valinnoistasi
Mitä ovat tunnetaidot?
Tunnetaidot ovat kykyä havaita, ilmaista ja säädellä omia tunteita. Ne ovat itsetuntemuksen ja hyvän mielenterveyden perusta. Tunnetaitojen avulla pystyy havaitsemaan ja näkemään omat tunteet ja se auttaa ymmärtämään myös toisten ihmisten tunteita. Ne ovat myös osa päivittäistä vuorovaikutusta toisten kanssa. Tunnetaitoja aletaan oppia heti syntymämme jälkeen omien vanhempiemme ja hoivaajien avulla. Aikuisen tehtävänä on opettaa lapsille tunteiden
tunnistamista, ilmaisemista ja niiden säätelyä. Tunnetaitoja voidaan opetella koko elämän ajan. Vaikka lapsuudessa olisi oppinut tukahduttamaan omat tunteet, voi niitä oppia tunnistamaan ja säätelemään myöhäisemmälläkin iällä. Tämän vuoksi tunnetaitojen opettelu koulumaailmassa olisi tarpeellista ja hyödyllistä. Tunnetaitoja opetellaan toki myös jo päiväkodissa tai perhepäiväkodissa ollessa.

Auttaisiko tunne- ja jämäkkyystaitojen oppiminen tunnistamaan omaa pahaa oloa niin, että sillä olisi ennaltaehkäisevä vaikutus esimerkiksi koulukiusaamiseen? Pystyisikö näiden taitojen avulla ennaltaehkäisemään kaltoin kohdeltujen lasten ja nuoren aggressiota? Auttaisiko nämä taidot hallitsemaan voimakkaita temperamenttipiirteitä sekä tunteenpurkauksia, jotta toiset eivät loukkaantuisi tai vahingoittuisi siinä sivussa. Uskon vahvasti, että kyllä! Tunnetaidot ovat tutkitusti yhteydessä:
- koulu – ja oppimisvaikeuksiin
- minäkäsityksen, itsearvostuksen ja itsetunnon ongelmiin
- toiminnanohjaukseen ja itsesäätelyn ongelmiin
- tunne-elämän ongelmiin kuten ahdistus, masennus, pelot
- käyttäytymisen ongelmiin kuten aggressiivisuuteen
Netissä törmäsin sattumoisin "Aggression portaat"-nimiseen opetusohjelmaan ja siitä tehtyyn vaikuttavuustutkimukseen (tehty vuonna 2016). Tutkimuksessa mukana olleet oppilaat ja opettajat pitivät sitä tehokkaana ja oppilaiden kehityksen kannalta hyödyllisenä. Oppilailla oli paljon enemmän ajatuksia väkivallasta ja ehdotuksia sen vähentämiseksi. Myös opettajat kokivat materiaalin käyttökelpoiseksi kouluopetuksessa. Joten miksi tällaista ei otettaisi laajempaankin käyttöön koulumaailmassa? Ehkäpä se maksaa jonkin verran ja lisää erilaisten resurssien tarvetta, mutta pitkällä tähtäimellä se toisi varmasti säästöjä, sillä mielenterveys ja päihdepalveluiden tarve vähentyisi, huostaanottojen ja kiireellisten sijoitusten määrä voisi vähentyä. Toki näiden palvelujen tarve ei koskaan tule häviämään, sillä elämä on alati liikkuvaa ja väistämättä kohtaamme elämämme aikana erilaisia tragedioita, murheita ja traumoja. Niistä selviytymiseen auttaa myös vahva itsetunto ja itsearvostus. Totta kai erilaiset vaikeudet tuovat meille aina surua, lohduttomuutta ja avuttomuuden tunteita, muta ne ovat päihitettävissä ennen kuin murheet kasvavat kokoaan ja muuttuvat niin valtaviksi mustiksi myrskypilviksi tai myrkyllisyydeksi, joka lopulta purkautuu ulkopuolisiin ihmisiin.
Rakkaudella Marika,
Vajilla Art